Zwycięzcy Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu w Pieninach

pieniny1

Projekt autorstwa członków Szkolnego Koła Europejskiego działającego w Liceum Ogólnokształcącym imienia Tadeusza Kościuszki w Ropczycach zdobył w tym roku Nagrodę Ekspertów na finałowej gali Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu, która odbyła się w czerwcu w Krakowie.

Wygraliśmy trzydniową wycieczkę do Pienińskiego Parku Narodowego połączoną z warsztatami Akademii.

13 września bieżącego roku o godzinie 10.00 grupa trzynastu uczniów wraz z opiekunką projektu, mgr Dianą Bembenek, wyjechała z Ropczyc w kierunku Pienin. Wszystkim dopisywały wspaniałe nastroje.

Po 3 godzinach jazdy dotarliśmy na swój pierwszy przystanek – do Szczawnicy, popularnego górskiego kurortu leżącego w sercu Pienin. Tam spacerowaliśmy promenadą ciągnącą się wzdłuż potoku Grajcarek, podziwiając piękno gór, u stóp których znajduje się ten trakt. Następnie wyruszyliśmy w dalszą drogę, do ośrodka wypoczynkowego znajdującego się niedaleko Krościenka, w Ochotnicy Dolnej.

Na miejscu powitały nas trzy koordynatorki z ANP, które przyjechały z Krakowa – Asia, Marysia i Michalina. Przez najbliższe dni prowadziły one warsztaty dla nas i dla drugiej zwycięskiej grupy, z Lublina.

Po zakwaterowaniu udaliśmy się na kolację połączoną z grillem. Tam mieliśmy okazję spróbować kilku rodzajów tradycyjnych oscypków. Po kolacji nadszedł czas na pierwsze warsztaty, które jednocześnie były wieczorem integracyjnym. Zostaliśmy podzieleni na trzy grupy i wykonaliśmy pierwsze zadanie – plakaty naszych drużyn wraz z logo, które mieliśmy omówić. Poznaliśmy również temat warsztatów –liderstwo. Kolejną częścią wieczoru były zabawy mające na celu lepsze poznanie się uczestników, jak np. gra integracyjna oparta na „small talks”.

Kolejny dzień, po śniadaniu rozpoczęliśmy pracą w grupach. Wspólnie zastanawialiśmy się nad cechami dobrego lidera, jego umiejętnościami i obowiązkami. Poznaliśmy też 9 typów osobowości w grupie i mieliśmy na ich podstawie określić swoją, co później mogliśmy sprawdzić, rozwiązując test Mereditha Belbina.

Wykonywaliśmy również wiele zadań w swoich drużynach, takich jak np. grupowa gra w tabu czy budowanie najwyższej wieży i najdłuższego łańcucha przy użyciu tylko dwóch pomocy – taśmy i kartek papieru. Była to okazja na sprawdzenie, jak umiemy współpracować z innymi i w jakiej roli czujemy się najlepiej w pracy zespołowej.

Po południu przyszedł czas na największą atrakcję wyjazdu – wyjechaliśmy do Krościenka, skąd wyruszyliśmy na spływ tratwą po Dunajcu.

Płynęliśmy na dwóch tratwach po jedenaście osób przez 20 km pośród malowniczych widoków otaczających nas z każdej strony. Mijaliśmy wiele szczytów, m.in. Trzy Korony i Sokolicę. Podczas spływu o każdym z nich opowiadali nam flisacy, mogliśmy usłyszeć wiele ciekawych historii i zetknąć się ze specyficznym góralskim poczuciem humoru. Punktem docelowym trasy była przystań flisacka w Szczawnicy. Po raz kolejny mogliśmy przyjrzeć się urokliwemu miasteczku, zanim powróciliśmy do ośrodka.

W ośrodku czekały na nas ostatnie warsztaty z koordynatorkami, które rozstrzygnęły wszystkie konkurencje, a zwycięska grupa otrzymała drobne upominki. Oficjalnie zakończyliśmy Weekend Zwycięzców.

Nazajutrz, 15 września, nadszedł czas powrotu do domu. Po drodze zjedliśmy posiłek w góralskiej restauracji w Krościenku i pojechaliśmy do Czorsztyna. Zwiedzaliśmy tam ruiny gotyckiego zamku. Poznaliśmy jego ciekawą historię, kupiliśmy pamiątki dla bliskich i zrobiliśmy również wiele zdjęć, gdyż ruiny znajdują się w pięknym miejscu – na wzgórzu nad samym Jeziorem Czorsztyńskim, podobnie jak zamek Niedzica, widoczny z Czorsztyna.

Te trzy dni spędzone w bliskiej obecności pienińskiej przyrody były zasłużonym wypoczynkiem dla wszystkich pracujących nad projektem, ale również potwierdzeniem tego, jakim pięknym, choć często niedocenianym krajem jest Polska. Wyjazd, będący zwieńczeniem tegorocznej przygody z Akademią Nowoczesnego Patriotyzmu, utwierdził nas w przekonaniu, że warto współpracować, nawet mimo różnych poglądów, gdy działamy w imię wspólnego dobra i szlachetnych celów. Obfitował też we wspaniałe wrażenia, które na pewno pozostaną na długo w naszej pamięci.